Labels

Pages

Cari Blog Ini

Jumaat, 5 Oktober 2012

Keganasan PALSU - JALAN UNTUK PERANG dan kediktatoran

Ia adalah helah tertua dalam buku ini, bertarikh kembali ke zaman Rom; mewujudkan musuh yang anda perlukan.

Marcus Licinius Crassus
Pada 70 SM, seorang ahli politik yang bercita-cita tinggi kecil dan lelaki yang sangat kaya, Marcus Licinius Crassus, mahu memerintah Rom. Hanya untuk memberi anda idea tentang apa jenis Crassus lelaki benar-benar adalah, beliau adalah dikreditkan dengan penciptaan bomba. Tetapi dalam versi Crassus ', hamba memadam kebakaran akan berlumba ke tempat kejadian bangunan yang terbakar sejurusnya Crassus akan menawarkan untuk membeli ia di tempat kejadian untuk pecahan kecil bernilai. Jika pemilik dijual, hamba Crassus 'akan memadamkan api. Jika pemilik enggan menjual, Crassus membenarkan bangunan untuk membakar ke tanah. Dengan menggunakan peranti ini, Crassus akhirnya datang untuk menjadi pemegang terbesar tunggal tanah swasta di Rom, dan menggunakan beberapa kekayaan beliau untuk membantu kembali Julius Caesar menentang Cicero


pada 70 SM Rom masih Republik, yang meletakkan had yang ketat mengenai apa yang Raja-Raja boleh melakukan, dan lebih penting TIDAK lakukan. Tetapi Crassus tidak mempunyai niat yang kekal had itu kepada kuasa peribadi, dan tersusun rancangan.
Crassus disita kepada pemberontakan hamba yang diketuai oleh Spartacus untuk menyerang keganasan ke hati Rom, yang garnisun Spartacus sudah dikalahkan dalam peperangan. Tetapi Spartacus tidak mempunyai niat untuk berarak di Rom sendiri, satu langkah yang dia tahu untuk membunuh diri. Spartacus dan band-nya mahu tiada kaitan dengan empayar Rom dan telah dirancang dari awal semata-mata untuk merampas wang yang cukup dari bekas pemilik mereka dalam desa Itali untuk mengupah armada upahan yang belayar untuk kebebasan.


Pelayaran jauh adalah perkara terakhir Crassus mahu Spartacus untuk melakukan. Beliau memerlukan musuh mudah dengan yang mengganas Rom sendiri untuk keuntungan politik peribadi beliau. Jadi Crassus disogok armada upahan belayar tanpa Spartacus, kemudian diletakkan dua legion Romawi dalam apa-apa cara yang Spartacus tidak mempunyai pilihan tetapi untuk berarak pada Rom.
Takut ketibaan akan berlaku tentera yang amat ditakuti gladiators, Rom mengisytiharkan Crassus Praetor. Crassus kemudian dihancurkan tentera Spartacus 'dan walaupun Pompey mengambil kredit, Crassus telah dilantik sebagai Konsul Rom pada tahun berikutnya.


Dengan gerakan ini, orang-orang Rom menyerah kalah bentuk Republikan mereka kerajaan. Soon akan mengikuti tritunggal pertama, yang terdiri daripada Crassus, Pompeii, dan Julius Caesar, diikuti oleh pemerintahan Maharaja tuhan seperti Rom.
Orang-orang Rom telah hoaxed ke dalam penyerahan Republik mereka, dan menerima pemerintahan Maharaja

Lawan politik Julius Caesar itu, Cicero, untuk semua pencapaian sastera beliau, bermain ini permainan yang sama dalam kempen menentang Julius Caesar, mendakwa bahawa Rom telah jatuh mangsa dalaman "yang luas sayap kanan" konspirasi di mana apa-apa keinginan dinyatakan untuk had perundangan kepada kerajaandianggap sebagai tingkah laku yang mencurigakan. Cicero, dalam usaha untuk menunjukkan kepada orang-orang Rom betapa selamat Rom telah menjadi samseng yang diupah untuk menyebabkan gangguan seberapa banyak yang mungkin, dan berkempen pada janji untuk menamatkan persengketaan dalaman jika dipilih dan diberi kuasa yang luar biasa.


Apa Cicero hanya bermimpi, Adolph Hitler berjaya di lakukan. Dipilih Canselor Jerman,, Hitler seperti Crassus, tidak mempunyai niat untuk hidup dengan had yang ketat kepada kuasa yang dikenakan oleh undang-undang Jerman. Tidak seperti Cicero, samseng Hitler adalah mudah untuk mengiktiraf, mereka semua memakai baju yang sama perang. Tetapi tindakan mereka tidak berbeza daripada orang-orang terdahulu Rom mereka. Mereka dipentaskan membelasah, kebakaran set, disebabkan sebagai banyak masalah kerana mereka boleh, manakala Hitler membuat ucapan berjanji bahawa dia boleh menamatkan gelombang jenayah subversives dan keganasan jika dia telah diberi kuasa yang luar biasa.
Kemudian Reichstag dibakar; berperingkat serangan pengganas.

Jerman hoaxed ke dalam penyerahan Republik mereka, dan menerima pemerintahan jumlah Der Fuehrer. Hitler telah menyerang tentera Jerman berpakaian seragam Poland stesen radio di Gleiwitz, kemudian berbohong kepada Jerman, memberitahu mereka Poland telah menyerang, dan berarak Jerman ke Perang Dunia Kedua

Sekolah-sekolah kerajaan yang ditaja tidak akan memberitahu anda ini, tetapi kerajaan rutin bergantung kepada tipu helah untuk menjual agenda mereka kepada orang awam sebaliknya enggan. Orang-orang Rom diterima Maharaja dan Jerman diterima Hitler bukan kerana mereka mahu, tetapi kerana ilusi yang direka dengan teliti ancaman muncul untuk meninggalkan tiada pilihan lain.
Kerajaan kita terlalu menggunakan tipu helah untuk mencipta ilusi bahawa Kami Rakyat tidak mempunyai pilihan tetapi arah kerajaan ingin kita pergi masuk



Pada tahun 1898, Joseph Pulitzer New York Dunia dan William Randolph Hearst New York Journal telah berhujah untuk campur tangan Amerika di Cuba. Hearst dilaporkan telah dihantar seorang jurugambar untuk Cuba untuk gambar perang yang akan datang dengan Sepanyol. Apabila jurugambar diminta hanya apa perang yang mungkin, Hearst dilaporkan telah menjawab, "Anda mengambil gambar, dan saya akan menyediakan perang". Hearst adalah benar kepada perkataan beliau, sebagai akhbar beliau menerbitkan cerita kekejaman besar sedang dilakukan terhadap rakyat Cuba, kebanyakan yang ternyata menjadi fabrikasi lengkap.
Pada malam Februari 15, 1898, USS Maine, berbaring di pelabuhan Havana dalam menunjukkan AS berazam untuk melindungi kepentingan beliau, meletup ganas. Kapten Sigsbee, komander Maine, menggesa bahawa tiada andaian serangan musuh boleh dibuat sehingga ada siasatan penuh punca letupan. Untuk ini, Kapten Sigsbee excoriated dalam akhbar untuk "enggan untuk melihat jelas". Bulanan Atlantik diisytiharkan rata bahawa andaikan letupan untuk menjadi apa-apa selain daripada perbuatan sengaja oleh Sepanyol adalah "sepenuhnya pada alasan undang-undang kebarangkalian".

Di bawah slogan "Ingat Maine", Amerika pergi ke perang dengan Sepanyol, akhirnya memenangi Filipina (dan merampas Hawaii sepanjang jalan).

Pada tahun 1975, penyiasatan yang diketuai oleh Laksamana Hyman Rickover diperiksa data yang dipulihkan dari peperiksaan tahun 1911 bangkai kapal dan membuat kesimpulan bahawa terdapat tiada bukti letupan luaran. Punca yang paling berkemungkinan tenggelamnya adalah letupan habuk arang batu dalam bunker arang batu imprudently terletak bersebelahan majalah kapal. Berhati-hati Kapten Sigsbee telah diasaskan dengan baik.

Presiden Franklin Delano Roosevelt diperlukan peperangan. Dia memerlukan demam perang utama untuk topeng gejala ekonomi sakit masih mayat berjuang kembali dari Kemelesetan Besar (dan bermutasi ke arah Sosialisme pada masa yang sama). Roosevelt mahukan perang dengan Jerman untuk menghentikan Hitler, tetapi walaupun provokasi beberapa di Atlantik, rakyat Amerika, masih bergelut dengan ekonomi yang bermasalah, berbanding dengan mana-mana peperangan. Roosevelt melanggar berkecuali dengan meminjamkan pajakan, dan juga mengarahkan tenggelam beberapa kapal Jerman di Atlantik, tetapi Hitler enggan provokasi.
Roosevelt memerlukan musuh, dan jika Amerika tidak akan rela menyerang musuh itu, maka seseorang akan perlu maneuvered ke dalam menyerang Amerika, banyak sebagai Marcus Licinius Crassus telah maneuvered Spartacus ke dalam menyerang Rom.

Cara terbuka kepada perang telah dicipta apabila Jepun menandatangani perjanjian tiga pihak dengan Itali dan Jerman, dengan semua pihak berikrar pertahanan bersama antara satu sama lain. Manakala Hitler tidak akan mengisytiharkan perang ke atas Amerika Syarikat tidak kira provokasi, bermakna untuk memaksa Jepun untuk berbuat demikian adalah mudah di tangan.
Langkah pertama ialah untuk meletakkan embargo minyak dan keluli di Jepun, menggunakan peperangan Jepun di tanah besar Asia sebagai sebab. Ini memaksa Jepun untuk mempertimbangkan merebut minyak dan wilayah yang kaya dengan mineral di Indonesia. Dengan kuasa-kuasa Eropah ketenteraan habis oleh perang di Eropah, Amerika Syarikat adalah kuasa hanya di Pasifik mampu untuk menghentikan Jepun daripada menyerang Hindia Timur Belanda, dan dengan bergerak armada Pasifik dari San Diego ke Pearl Harbor, Hawaii, Roosevelt dibuat serangan pre-emptive pada armada bahawa langkah mandatori pertama dalam mana-mana pelan Jepun untuk melanjutkan empayar ke "kawasan sumber selatan".

Berkotak Roosevelt di Jepun hanya sebagai sepenuhnya kerana Crassus mempunyai berkotak dalam Spartacus. Jepun memerlukan minyak. Mereka terpaksa menyerang Indonesia untuk mendapatkannya, dan untuk berbuat demikian mereka mula-mula terpaksa mengeluarkan ancaman armada Amerika di Pearl Harbor. Tidak pernah benar-benar adalah mana-mana kursus lain terbuka kepada mereka.

Untuk memarahkan rakyat Amerika seberapa banyak yang mungkin, Roosevelt perlu serangan pertama secara terang-terangan oleh Jepun untuk menjadi seperti berdarah mungkin, muncul sebagai serangan menyelinap banyak sebagai Jepun telah dilakukan untuk Rusia. Dari saat itu sehingga serangan ke atas Pearl Harbor sendiri, Roosevelt dan rakan-rakannya yang dibuat pasti bahawa komander di Hawaii, Ketua ringkas dan Admiral Kimmel, telah disimpan dalam gelap seberapa banyak yang mungkin tentang lokasi armada Jepun dan niat, kemudian scapegoated untuk serangan. (Kongres baru-baru ini dilepaskan kedua-dua ringkas dan Kimmel, selepas kematian memulihkan mereka kepada barisan bekas mereka).

Tetapi sebagai lembaga Tentera telah membuat kesimpulan pada masa itu, dan dokumen terperingkat de-berikutnya mengesahkan, Washington DC tahu serangan itu datang, tahu betul-betul di mana armada Jepun, dan tahu di mana ia diketuai.
Pada 29hb November, Setiausaha Negeri Hull menunjukkan United Press wartawan Joe Leib mesej dengan masa dan tempat serangan, dan New York Times pada 12/8/41 khas Pearl Harbor edisi, pada halaman 13, dilaporkan bahawa masa dan tempat serangan telah dikenali terlebih dahulu!

Dakwaan banyak diulangi bahawa armada Jepun mengekalkan senyap radio dalam perjalanan ke Hawaii adalah satu pembohongan. Antara memintas lain masih diadakan di Arkib NSA adalah mesej UNCODED dihantar oleh Shirya tangki Jepun menyatakan, "meneruskan kedudukan 30,00 N, 154,20 E. Jangkakan untuk tiba pada ketika itu pada 3 Disember." (berhampiran HI)



Presiden Lyndon Johnson mahu perang di Vietnam. Beliau mahu ia untuk membantu kawan-kawannya yang dimiliki syarikat pertahanan untuk melakukan perniagaan kecil. Beliau yang diperlukan untuk mendapatkan Pentagon dan CIA untuk berhenti cuba untuk menyerang Cuba. Dan yang paling penting, dia perlu provokasi untuk meyakinkan rakyat Amerika bahawa ada benar-benar "tiada pilihan lain".
Pada 5 Ogos, 1964, akhbar-akhbar di seluruh Amerika melaporkan "diperbaharui serangan" terhadap pemusnah Amerika yang beroperasi di perairan Vietnam, khususnya Teluk Tonkin. Kisah rasmi adalah bahawa Vietnam Utara torpedo bot melancarkan "serangan provokasi" di USS Maddox semasa ia berada pada "rondaan rutin".

Kebenaran adalah bahawa USS Maddox telah terlibat dalam pengumpulan maklumat risikan yang agresif dalam penyelarasan dengan serangan sebenar oleh Vietnam Selatan dan Tentera Udara Laos terhadap sasaran di Vietnam Utara. Sebenarnya juga bahawa tidak ada serangan oleh bot torpedo terhadap USS Maddox. Kapten John J. Herrick, komander pasukan petugas di Teluk, berwayar Washington DC bahawa laporan itu adalah hasil daripada "lebih bersemangat" sonar lelaki yang telah meningkat bunyi skru kapal sendiri dan panik. Tetapi walaupun dengan pengetahuan ini bahawa laporan itu adalah palsu, Lyndon Johnson pergi di TV nasional yang malam untuk mengumumkan bermulanya serangan udara terhadap Vietnam Utara, "tindak balas" untuk serangan yang tidak pernah berlaku.



Presiden George H. W. Bush mahu perang di Iraq. Seperti Crassus, George Bush adalah didorong oleh wang. Khususnya wang minyak. Tetapi dengan perikatan OPEC gagal untuk menjaga had ke atas pengeluaran minyak di Timur Tengah, pasaran sedang penuh dgn dengan minyak dipam dari bawah Iraq, yang duduk di kira-kira 1/3 daripada rizab minyak di seluruh rantau ini.

George mahu perang untuk menghentikan bahawa aliran minyak, untuk mengekalkan harga (dan keuntungan) daripada jatuh apa-apa lagi daripada mereka sudah mempunyai. Tetapi seperti Roosevelt, beliau perlu "sisi lain" untuk membuat langkah pertama.
Iraq telah lama telah cuba untuk memperoleh akses yang lebih luas ke Teluk Parsi, dan merasakan terhad terkurung jalur sempit tanah di sepanjang sempadan utara Kuwait, yang meletakkan kepentingan Iraq dalam berdekatan dengan Iran bermusuhan. George Bush, yang telah secara terselindung persenjataan Iraq semasa perang dengan Iran, menghantar perkataan melalui April Glaspie bahawa Amerika Syarikat tidak akan campur tangan jika Saddam Hussein meraih sebahagian besar Kuwait. Saddam jatuh untuk umpan dan menyerang.

Sudah tentu, Amerika tidak kira-kira untuk menghantar anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan mereka untuk membahayakan nyawa mereka bagi produk petroleum. Jadi George Bush disusun satu penipuan, menggunakan sebuah firma perhubungan awam yang telah berkembang kaya pada wang pembayar cukai dengan menjadi pendusta yang paling rajin dan kreatif! Firma PR palsu penipuan monumental di mana anak perempuan Duta Kuwait ke Amerika Syarikat, pergi di TV yang berpura-pura untuk menjadi seorang jururawat, dan yang berkaitan cerita seram di mana tentera Iraq dirompak inkubator dari hospital Kuwait, meninggalkan bayi pra-matang di atas lantai sejuk untuk mati. Media, sebahagian penipuan dari awal, tidak pernah peduli bertanya mengapa "jururawat" tidak hanya memilih bayi dan balut mereka dalam selimut atau sesuatu.

Marah dengan cerita inkubator, Amerika menyokong operasi Desert Storm, yang pernah dikeluarkan Saddam Hussein dari kuasa tetapi yang tidak mengambil minyak Kuwait luar pasaran selama hampir 2 tahun dan terhad eksport minyak Iraq hingga ke hari ini sangat. Bahawa anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan kami pulang dengan penyakit yang serius dan berpanjangan perubatan nampaknya tidak terlalu besar harga untuk membayar untuk keuntungan minyak meningkat.


Berikutan kemenangan di Iraq, namun perang lain muncul untuk berada dalam penawaran di kawasan yang kaya dengan mineral Bosnia. Sekali lagi, satu penipuan telah digunakan untuk mewujudkan sokongan untuk tindakan ketenteraan.
Gambar (kanan) Fikret Alic merenung melalui pagar dawai berduri, telah digunakan untuk "membuktikan" kewujudan "Kem Konsentrasi" zaman moden. Seperti tajuk "Belsen 92" menunjukkan, semua persatuan mungkin dengan kengerian Nazi telah dibuat untuk menjual keperluan menghantar tentera lagi lebih Amerika ke negara orang lain.


Tetapi apabila Wartawan Jerman pergi ke Trnopolje, tapak Kem Tahanan sepatutnya. untuk filem dokumentari, mereka mendapati bahawa gambar itu adalah palsu! Kem di Trnopolje tidak adalah kem tahanan tetapi pusat pelarian. Nor telah dikelilingi oleh kawat berduri. Pemeriksaan cermat terhadap foto asal mendedahkan bahawa jurugambar telah ditembak gambar melalui seksyen patah pagar sekitar alat menumpahkan. Ia adalah jurugambar yang berada di dalam, menembak keluar pada pelarian.
Sekali lagi, rakyat Amerika telah hoaxed kuat menyokong tindakan mereka mungkin sebaliknya tidak bersetuju dengan.

Walaupun beberapa Presiden Amerika telah rela memulakan peperangan untuk tujuan peribadi, mungkin Presiden tidak pernah dibawa ekstrim bahawa Bill Clinton.
Serentak dengan kenyataan jangkaan awam Monica Lewinsky berikutan keterangannya, Bill Clinton mengarahkan serangan pelayaran peluru berpandu di Sudan dan Afghanistan, yang mendakwa mempunyai bukti yang tidak dapat disangkal bahawa hantu extraordinaire (dan bekas Afghani sekutu) Osama Bin Ladin telah mewujudkan senjata kimia pengganas di sana.



Pemeriksaan gambar runtuhan mendedahkan tiada struktur yang dijangka seseorang akan mendapati di dalam makmal yang mengendalikan bahan-bahan maut senjata gred. Jaminan dari CIA bahawa mereka mempunyai ujian tanah yang positif untuk senjata biologi jatuh pada muka mereka apabila ia telah mendedahkan bahawa tiada berlakunya tanah terbuka di mana-mana berhampiran kemudahan pra-dibom. Sudan meminta bahawa pemerhati antarabangsa datang menguji tinggalan kilang untuk sebarang tanda-tanda gas saraf Clinton telah menegaskan berada di sana. Tiada ditemui. Kilang Sudan adalah sebuah kilang aspirin tidak berbahaya, dan pemilik telah menyaman untuk ganti rugi.


Pemeriksaan kemudian tapak melanda di Afghanistan mendedahkan ia menjadi masjid.



Sementara itu, kembali di Kosovo, cerita-cerita tentang pembunuhan beramai-ramai dan kekejaman telah membanjiri media (dalam masa untuk mengalih perhatian daripada yang embarrassments Sudan), hanya sebagai mengerikan dan sensasi dan seperti ia bertukar keluar sering hanya sebagai fiksyen kerana kebanyakan cerita William Randolph Hearst ini kekejaman terhadap-Cuba.
Sekali lagi, kerajaan dan media telah hoaxing Amerika. Gambar di atas telah ditunjukkan pada semua rangkaian Amerika, mendakwa menjadi salah satu MIG Slobodan Milosovic, ditembak jatuh semasa menyerang orang awam. Pemeriksaan lebih dekat (klik pada gambar) menunjukkan ia akan stenciled dalam Bahasa Inggeris!

Seperti Jerman di bawah Hitler Canselor, telah ada peristiwa dalam negara kita yang mogok takut ke dalam hati rakyat, seperti pengeboman New York World Tower Perdagangan, Bandar OK Bangunan Persekutuan, dan bom Olympic Park (baik masanya untuk mengalihkan media daripada saksi-saksi yang TWA 800 menembak jatuh). Pihak media telah menjadi sangat cepat untuk menyalahkan peristiwa itu pada "radikal", "subversives", "konspirasi luas sayap kanan", dan lain-lain "musuh di tengah-tengah kami", tidak berbeza daripada terletak digunakan oleh Cicero dan Hitler.

Tetapi pada pemeriksaan lebih dekat, peristiwa "domestik pengganas" tidak muncul untuk menjadi apa yang mereka dibuat menjadi. FBI mempunyai maklumat di dalam World Tower Perdagangan pengebom, Emad Salam, yang ditawarkan untuk mensabotaj bom. FBI memberitahunya "tidak". Yang dipanggil "katil panas" separatisme putih di Elohim City, rumah sekali-sekala untuk Tim McVeigh dalam minggu sebelum pengeboman Bandar OK, diasaskan dan dikendalikan oleh pemberi maklumat FBI!



Dan tiada siapa pernah benar-benar menjelaskan apa trak Ryder kedua ini telah melakukan separuh jalan di sebuah kem rahsia dari Elohim City Oklahoma City dua minggu sebelum pengeboman.
Jadi, di sini kita hari ini. Seperti orang-orang Rom 'Crassus dan masa Cicero ini, atau di Jerman di bawah satu Hitler baru dipilih, kita akan sedang memberi amaran bahawa satu musuh berbahaya mengancam kita, kepala batu, tidak kelihatan, kehadiran, dan kebal selagi kerajaan kita adalah menyembelihunta oleh Rang Undang-Undang yang lama bodoh Hak Asasi. Sudah ada telah muncul artikel berdebat sama ada atau tidak "langkah-langkah luar biasa" (iaitu penyeksaan) tidak sepenuhnya dibenarkan di bawah keadaan-keadaan tertentu seperti mereka yang kita kononnya untuk menghadapi.

Seperti mana yang berlaku di Rom dan Jerman, kerajaan terus bercakap dengan orang awam untuk pengembangan kuasa dan autoriti, "menangani krisis".

Walau bagaimanapun, seperti Casio menonton pemasa berarak sebelum kamera, nada nyaring amaran yang berterusan ketua-ketua bercakap buruk, ia adalah sah untuk mempersoalkan betapa sebenar krisis, dan berapa banyak adalah hasil daripada politik komplot oleh pemimpin-pemimpin kita sendiri .

Adakah pengganas benar-benar ancaman, atau hanya patsies dengan bom palsu dan jam tangan Casio, dibayar oleh Cicero dan diberikan baju coklat untuk memakai oleh Hitler?

Adakah keganasan di dalam Amerika Syarikat benar-benar dari luar, atau ia pentas berjaya pengeluaran, yang direka untuk menyebabkan rakyat Amerika percaya bahawa mereka tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menyerahkan Republik dan menerima pemerintahan totalitarian maharaja baru, atau Fuhrer baru?

Malah, diberikan bahawa tindakan keganasan menjejaskan sokongan yang sangat awam yang diperlukan oleh kononnya "pengganas" untuk membawa perubahan, ia boleh berhujah bahawa terdapat sebenarnya tiada tindakan tulen keganasan, bahawa mereka semua acara yang dibuat untuk dipersalahkan pada kumpulan yang ingin untuk mencabar status quo.

Setelah hilang, orang-orang Rom tidak pernah mendapat kembali Republik mereka. Setelah hilang, Jerman tidak pernah mendapat kembali Republik mereka. Dalam kedua-dua kes, negara terpaksa benar-benar runtuh sebelum kebebasan dipulihkan kepada rakyat.

Ingatlah bahawa apabila Crassus memberitahu anda bahawa pendekatan Spartacus.

Ingatlah bahawa apabila samseng di jalan-jalan bertindak dalam cara yang jelas bertujuan untuk mencetuskan ketakutan awam.

Ingatlah bahawa apabila Reichstag membakar.

Ingatlah bahawa apabila Presiden terletak kepada anda tentang senjata pemusnah besar-besaran.



maaf atas kecacatan bahasa, terimakasih kepada google translator.. untuk melihat artikal asli dalam bahasa inggeris sila rujuk sumber


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

artikel lain dari ping busuk

click like n share