Labels

Pages

Cari Blog Ini

Jumaat, 13 Januari 2012

10 Bangunan Paling Menakjubkan Di Dunia

Senibina moden telah membawa banyak bangunan-bangunan yang menakjubkan kepada dunia.

Bentuk yang aneh, reka bentuk yang bercita-cita tinggi, bahan-bahan baru, dan gaya yang berbeza yang baru datang dengan seni bina moden ke dalam pembinaan hariini. Tujuan bangunan itu tidak sentiasa dilihat dalam reka bentuk. Muzium futuristikdan rumah opera telah menjadi satu perkara biasa. Hari ini saya senarai 10 bangunan yang paling mengagumkan di dunia.

Cubic Houses, Rotterdam, Netherland



Piet blom mempunyai idea 'Cubic Houses' dalam tahun 1970-an. Sebahagian daripadanya telah dibina di Helmond dan apabila bandar Rotterdam meminta beliau untuk membina rumah di atas jambatan pejalan kaki dia memilih konsep seperti ini.


Dancing Building, Prague, Czech Republic


'Dancing Building' adalah nama samaran yang diberikan kepada bangunan Nationale-Nederlanden yang terletak di pusat bandar Prague. Direka oleh Croatia Czech arkitek Vlado Milunić kerjasama dengan Kanada, Frank Gehry, bangunan itu telah siap pada tahun 1996. Bangunan ini telah dibina dan salah satu bangunan yang telah musnah semasa bom Prague pada tahun 1945.


The Ufo House, Sanjhih, Taiwan


'UFO House' di Sanjhih, Taiwan sebenarnya projek resort terpencil. Ia memperoleh nama samaran ini dari Taiwan untuk reka bentuk futuristik yang pelik.

Kansas City Parking Garage, Missouri, United-States


Walaupun kelihatan seperti buku tetapi bangunan tersebut bukanlah perpustakaan. Ianya adalah garaj kereta. Menakjubkan!

Ferdinand Cheval Palace a.k.a Ideal Palace, France


Ferdinand Cheval Palace dibina oleh posmen di Hauterives, Perancis, yang bertujuan untuk digunakan sebagai kubur peribadinya tetapi tidak mendapat lesen untuk itu. Istana ideal beliau kini dikenali di seluruh dunia.

Forest Spiral Hundertwasser Building, Darmstadt, Germany



Forest Spiral Hundertwasser telah dibina pada tahun 2000. Direka oleh arkitek dan pelukis Austria, Friedensreich Hundertwasser bangunan mempunyai 105 pangsapuri dan ciri-ciri yang berwarna-warni dan reka bentuk organik.

Guggenheim Museum, Bilbao, Spain








Dibina oleh Nervión River. Guggenheim Museum seni moden dan kontemporari telah direka oleh arkitek Amerika Kanada Frank Gehry. Bentuk bangunan menyerupai kapal manakala reka bentuk rawak yang membantu menangkap cahaya menurut arkitek.

Bahá’í House of Worship a.k.a Lotus Temple, Delhi, India


Rumah Ibadat House Bahá'í yang kebanyakannya dikenali sebagai Lotus Temple telah dibina pada tahun 1986. Ia adalah terbuka untuk rakyat semua agama.

Ripley’s Building, Niagara Falls, Ontario, Canada







Terkenal kerana koleksi perkara pelik dan luar biasa dan artifak Ripley Percayalah ia atau Tidak! francais hanya perlu mempunyai jenis bangunan ini.

The Crooked House, Sopot, Poland




Bermula dan siap pada tahun 2003 rumah bengkok, reka bentuk berdasarkan artis Poland dan buku-buku kanak-kanak ilustrator, Jan Marcin Szancer dan Per gambar,pelukis Dahlberg lukisan dari Sweden.

2 ulasan:

artikel lain dari ping busuk

click like n share