Labels

Pages

Cari Blog Ini

Sabtu, 28 Januari 2012

Senarai Kekuatan tentera dunia

Tahukah anda kekuatan ketenteraan sesebuah negara diukur secara yang bagaimana?. Sebenarnya terdapat sebuah laman web yang memaparkan senarai negara yang mempunyai ketenteraan terkuat di dunia. Statistik yang dibuat adalah seperti di bawah
Saya sebenarnya kurang pasti sebenarnya daripada segi apa yang dinilai mereka dalam menyediakan laporan seperti ini. Adakah ia penilaian kekuatan sistem kekuatan ketenteraan sesebuah negara daripada segi teknologi yang digunapakai dan senjata yang dimiliki. Erm……tidak mungkin sama sekali jika dilihat kedudukan Indonesia “mencanak” naik untuk senarai yang dikeluarkan ini.


Poland yang sering membekalkan senjata untuk ketenteraan Malaysia pun, menjunam ke bawah kedudukannya. Manakala ketenteraan Singapura yang dilihat mempunyai peralatan senjata moden dan maju tidak mendapat kedudukan yang baik.

P/S : Jikalau ia dilihat daripada kekuatan ketenteraan/gerila itu sendiri, mungkin saya setuju juga dengan senarai yang dikeluarkan ini. Teringat semasa Vietnam yang hanya dianggap picisan dalam dunia pertahanan negara dan juga tidak termasuk pun  senarai askar/gerila terbaik dunia, tapi masih mampu menghalau tentera Amerika dan Perancis.

PP/S: Mungkin yang mana berpengalaman dan berpengetahuan luas dalam bidang ketenteraan di dunia, boleh berkongsi pendapat anda di sini.

terus ke web site tersebut untuk malihat ranking negara anda ~Emok Deh!~

agree(like) or not agree(share)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

artikel lain dari ping busuk

click like n share