Labels

Pages

Cari Blog Ini

Jumaat, 6 Januari 2012

Formula Rasia CoCo-Cola Dicuri?xmungkin!



Coca Cola “sentiasa mencuba sedaya upaya untuk melindunginya dan sekarang ditempatkan di 'World of Coca Cola, kami boleh berkongsi warisan legendanya dengan orang seluruh dunia,” kata Phil Mooney, pengarah arkib.

Minuman ringan Coca Cola sangat berbesar untuk pertama kalinya meletakkan formula rahsia untuk  dipamerkan – tetapi pelawat-pelawat bagi muzium Atlanta hanya akan menyaksikan kotak logam dimana formula tersebut disimpan.
Lokasi Tempat Formula Rahsia Coca-Cola di bank Atlanta

Kotak logam tersebut tidak pernah dibawa keluar dari dalam bank Atlanta sejak 1925 dimana ia disimpan, namun telah dipindahkan kepada satu pameran terbaru di muzium World of coca Cola di selatan  AS bandar raya, 'rumah' bagi ibu pejabat syarikat itu.  


Selepas Coca Cola dicipta dalam tahun 1886 oleh ahli farmasi Atlanta John S. Pemberton, formula rahsia tersebut dikawal secara rahsia dengan teliti, hanya diketahui oleh segelintir orang dan tidak pernah ditulis.  

Tetapi dalam tahun 1919, bagi mendapatkan satu pinjaman bank, maka pemilik Ernest Woodruff menyediakan formula bertulis sebagai cagaran.

"Dasyat tul. Formula tu leh jadi cagaran. Kalau kita kat Malaysia bank terima ke formula Nasi lemak?Air Cendol? untuk jadi cagaran buat pinjaman bank? Macam tak logik tapi tak mustahil boleh berlaku."

Coca Cola telah membotolkan dan mengedarkan pelbagai minuman tanpa alkohol, termasuk minuman tenaga dan sukan, jus, minuman ringan termasuk Fanta and Sprite, air botol serta kopi bertin dan teh.

Ia diedarkan kepada lebih daripada 200 negara dimana 1.7 bilion produk-produk Coca Cola dapat dikeluarkan setiap hari, menurut syarikat, yang menggaji lebih daripada 700,000 orang.

Sehingga sekarang Intipati coca cola kekal misteri. Anda ada jawapannya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

artikel lain dari ping busuk

click like n share